"On 7. märtsi varahommik kell 06.32. Väljas on endiselt pime ja teisi võistlejaid hetkel nägemisulatuses ei ole. Olen just jõudnud alustada järjekordset pikka ja rasket laskumist ning tulitavad jalad ei taha mõista, miks nad seisma ei tohi jääda. Kuigi mõistus omab veel kontrolli streikivate kehaosade üle, võib olukord iga hetkega muutuda. Üritan hoiduda allaandmist soodustavatest mõtetest ja katsun rahustada keha mõtetega, et peagi algab uuesti tõus ning siis läheb kergemaks.
Ei õnnestu, selle asemel hoopis komistan ja löön taas varbad pinnasest väljaulatuva kivinuki vastu ära. See kohe ajab vanduma. „Krt…tõsta oma jalgu“ pobisen endamisi. Koos valuhaistinguga valjeneb ka hääl peas, leierdades vaheldumisi „sa ei ole isegi mitte poole peal“, „suuremad laskumised on alles ees“, „peagi tõuseb päike ja läheb ka kuumaks“ jne.
Meenub, et ei ole mõnda aega midagi söönud, võtan geeli, käputäie Goji marju ja rüüpan Colat peale. Tunnen toidu kohest imendumist. Enesetunne paraneb ja muremõtted vaibuvad. Saabub justkui uus hingamine. Ohkan kergendatult, aimamata, kui kiirelt on uus raske hetk juba silmapiiril."
Taastumine võistlusest on olnud üllatavalt
kiire – suurem valu ja kangustunne jalgades kestis kõigest kaks päeva. Nüüd on enesetunne
piisavalt hea, et alustada kokkuvõtte kirjutamist. Kirjutan sulle lähemalt,
mida ma rajal olles nägin, kogesin, tundsin, õppisin ning kuidas ma toitusin. Mainin
ära ka need aspektid, mis korraldusliku poole pealt oleks võinud teisiti olla
ja mis tekitasid väga ohtlikke olukordi rajal.
TransGranCanaria ultra numbrites
Võistlustrass
Kuigi korraldajate poolt
avaldatud rajaprofiil andis aimu võistlustrassi raskusest, oli tegelikkus palju
hullem. Nimelt ei olnud profiilikaardilt võimalik aru saada, et rajal on sind
ootamas palju raskeid tõuse ja langusi, mille kaldenurk jäi suurusjärku 40% ja
enam. Juba ainuüksi seismine sellise kaldega nõlval nõudis pingutust.
Minu jaoks kõige tõsisem üllatus
tuli 108. km, mil kaardi järgi pidi ees ootama viimane pikem laskumine, mis oma
raskusastmelt ei oleks tohtinud olla midagi väga üle mõistuse raske. Tegelikkus
oli aga selline, et ühtäkki jõudis võistlusrada suure (pigem kaljut meenutava)
mäe servale. Esmalt arvasin, et eksisin rajalt kõrvale, sest selle mäe otsast
üsnagi püstloodis alla vaadates ei olnud rada enam näha. Seejärel märkasin aga
kivirahnude vahel korraldajate pandud rajatähist, mille juurde oli lisatud ka
rasket ja ohtlikku rajalõiku märkiv tähis. See oli sisuliselt koht, kus
mõistsin, et võistlustrassi läbimine alla 20 tunni ei saa teoks - see laskumine
oli lihtsalt niivõrd aeganõudev, tehniline ja minu valust karjuvatele
reielihastele liig mis liig.
Sõnades ei ole võimalik edasi
anda, kui järsk, tehniline, ohtlik ja kõhedusttekitav see laskumine tegelikult
oli ja seda eelkõige just mu väsinud ja valutavate jalgade seisukorda
arvestades. Tean ainult niipalju öelda, et varasemalt Alpides ja Püreneedes
võisteldes/matkates ei olnud ma sarnase raskusastmega rada veel kohanud. Tänu
taevale sain ma selle laskumisega ühele poole vahetult enne pimedat.
Seega leian, et see võistlustrass
tõepoolest väärib maailma raskeima ultraraja tiitlit. Rajal avanenud
suurepäraste vaadete ja puutumatu looduse nautimiseks pead sa seda ise Gran
Canariale uudistama minema. Postituse juurde lisatud fotod ja video ei suuda
seda sinuni tuua.
Kas mu ettevalmistus oli piisav?
Kuigi olin oma ettevalmistusega
liikumas õiges suunas, tuleb tunnistada, et see ei olnud piisav ning palju valu
ja kannatusi oleks saanud leevendada, kui oleksin teadlikum olnud. Samas ei ole
mul ultrakatsumusteks treenimise ABC-d kusagilt võtta ning seepärast tuleb mul
kõik katse-eksitus meetodil enda jaoks välja töötada.
Ülesmäge treenimisega võib rahul
olla – see oli igati kordaläinud. Tõusudel olin konkurentsivõimeline ja
kiirused esimestega suurt ei erinenud. Näiteks esimese pikima tõusu otsas
asuvasse kontrollpunkti jõudsin liidritest kõigest 10 minutit hiljem –
tõenäoliselt 2-3 minutit sellest tuleb kirjutada mu stardipositsiooni ja
stardijärgse tiheda liikluse arvele. Usun et tõusudega kaotasin liidritele
kokku umbes tund või veidi enam. Palju aega kaotasin kindlasti toidupunktides,
sest see, millise kiirusega esimesed seal toimetavad, paneb kukalt kratsima –
mul võtab triatloni sprindietapil vahetusala ka rohkem aegaJ.
Minu suurimaks peavaluks sellel
katsumusel oli mäest laskumine. Hinnanguliselt kaotasin ainuüksi laskumistega
liidritele suurusjärgus kuus tundi. Kuigi varasemad valusad kogemused on mulle
õpetanud allamäge treeningu olulisust ning kuigi seekord sai sellele ka palju
rohkem tähelepanu pööratud, ei olnud see kaugeltki veel piisav.
Hea meel on selle üle, et kui
eelmistel mägiultratel olen oma reielihased juba esimesel pikemal laskumisel
ära küpsetanud, siis seekord pidasid jalad vastu kuni veerand võistlustrassist.
Pärast võistlust kogenumatelt ultrajooksjatelt järgi küsides sain teada, et allamäge
jooksmist tuleb treenida väga palju. Täna tean, et sellise kaliibriga
ultravõistluse jaoks oli minu allamäge treeningmaht lausa naeruväärselt väike.
Seega pean olema tänulik, et jalad üldse veerand distantsi vastu pidasid. Võin
julgelt väita, et see oli üks mu elu valusamaid õppetunde. Seega tahaks loota,
et kogetud valu mul kunagi meelest ei lähe ja et edaspidi ma selliseid
õppetunde enam omandama ei pea.
Toitumisest
Arvestades selle võistluse
tuntust, taset ja suurust, valmistas korraldajate poolt pakutav toidulaud
pettumust. Kõige rohkem jäin rahule 82. km asunud toidupunktiga, kus pakuti
sooja pastat.
Kuigi kõik ei pruugi enam meeles
olla, toon siinkohal ära, mida ma võistluse ajal sõin ja jõin:
- 25 HoneyPowergeeli – need olid mul algusest peale seljakotis kaasas ning neid tarbisin toidupunktide vahelisel ajal. Mulle sobisid need geelid suurepäraselt ning isegi võistluse lõpuosas tuli kõht nende seedimisega muretult toime;
- 28 soolakapslit (sisaldasid ka kofeiini) – ilma nendeta ma rajal hakkama ei saaks, sest mineraalainete kadu on meeletu;
- ca 150 g Goji marju – need olid samuti mul endal kaasas;
- väga suures koguses apelsine – vast ei liialda kui ütlen, et apelsine sõin ma toidupunktides kokku ämbritäie J;
- Kreeka pähkleid ja mandleid – neid tarbisin võistluse teises pooles. Kuigi neid oli raske mäluda, oli neist suur abi;
- suure peotäie kummikomme – neid pakuti kõigest paaris toidupunktis ning maitsesid muule toidule vahelduseks päris hästi;
- päris palju tahket juustu – praktiliselt igas toidupunktis pakuti juustu ja see oli väga maitsev. Pealegi oli juustu suhteliselt kerge mäluda ja kurgust alla saada;
- peotäis rosinaid ja mõned magusad šokolaadikommid;
- vähemalt 24 liitrit vedelikku – enamasti vett ja Coca-Colat, paaril korral sai seljakott täidetud ka spordijoogiga.
Võistluse korralduslikud minetused
Alljärgnevalt nimetan ära need
võistluse korralduslikud aspektid, millega ma arvestada ei osanud. Vahest on
sulle endalegi abiks ja tead enda ettevõtmiste juures need asjad eelnevalt läbi
mõelda ja järgi küsida.
- joogipunktide vähesus ja nende asukohtade ebatäpsus
Kui üldiselt olid joogipunktide
vahekaugused parajad ning vedelikku jagus mul täpselt, siis paar joogipunkti
raja teises pooles asusuid teineteisest ikka väga kaugel. 71. km asunud
joogipunktist lahkudes ja raja kõrgemaisse punkti tõusmist alustades ei osanud
ma küll ette näha, et 1,5 liitrist vedelikust võiks puudu tulla. Kuid olles
kõigest paar kilomeetrit ülesmäge rühkinud, oli kulunud kolmandik vedelikust ja
minna oli veel üheksa km. Õnneks läks rada läbi väikesest külast, kus ma endale
vett lisaks soetasin. Kõik see kulus ära enne, kui ma järgmisse toidupunkti
jõudsin.
Olukord oli aga hoopis hullem 94.
km ja 110. km vahelisel lõigul. Nimelt oli tegemist pikima toidupunkte lahutava
vahemaaga. 94. kilomeetrilt lahkudes oli mul endaga kaasas 2,1 liitrit
vedelikku, kuid vaatamata sellele ei jagunud vedelikku päris järgmise punktini,
vaid viimased 25 minutit tuli joomata hakkama saada. Pealegi näitas mu kell
toidupunktide vaheliseks kauguseks 18 km, mitte 16 km. Kuigi pean oma organismi
eripäraks keskmisest suuremat vedeliku tarbimist, siis usun, et nii mõnelgi
teisel võistlejal oli probleeme piisava vedelikukoguse tagamisega selleks
vahemaaks.
Üheks vaimujõudu tõsiselt
pärssivaks intsidendiks oli see, kui rajal olles sain teada, et võistlustrassi
pikkus ei ole mitte 125 km, vaid 130 km. Nimelt kodulehel on võistlustrassi
pikkusena nimetatud 125 km, kuid võistluse käigus korraldajad täpsustasid seda
numbrit koguni 5 km võrra. Minu Garmini kell näitas samuti rajapikkuseks rohkem
kui 130 km (täpsemalt 130,7). Minu arvates nii pika katsumuse puhul ei tohiks
küll raja pikkust kilomeetritki väiksemana reklaamida, kui see tegelikult on. Selle
kohta ütles rajal mulle üks Tenerifelt pärit ultrajooksja, et tere tulemast
Hispaaniasse, kus asjade selline kulg on tavapärane.
Varasemalt ei ole ma ühelgi
võistlusel kokku puutunud olukorraga, kus stardipaigas ei ole korraldaja
taganud pakihoidu üleriiete jätmiseks. Veel vähem oskasin ma selle võimaluse
puudumist ette näha sellise mastaabiga võistluse korral. Ja nagu koha peal näha
oli, siis oli minuga sarnaselt arvanud inimesi väga mitmeid.
Stardipaigas nägin ma kõvasti
vaeva, et leida keegi korraldajates, kes oli pärast starti finišisse liikumas ja
kes oleks valmis minu asjad endaga kaasa võtma. Aega kulus selleks 20 närvilist
minutit, enne kui sain oma murele lahenduse. Järgmisel korral kirjutan ja küsin
mitu korda üle, kas ja kuidas on korraldatud stardipaiga pakihoid. Lisaks võtan
kaasa kilekeebi, et end selle all tuule ja muude olude eest stardihetkeni
kaitsta. Seekord jäi mul see keep kahjuks koju.
Pärast seda katsumust ma mõistan,
miks paljudele ultratele pääsemiseks on seatud tingimuseks varasemate tulemuste
ettenäitamine. See on osalejate endi huvides. Näiteks maailma ühe mainekamale,
169. km pikkusele UTMB ultrajooksule pääsemiseks pead olema viimase kahe aasta
jooksul kogunud kaheksa punkti maksimaalselt kolme võistlusega. Sellega
välistab korraldaja, et ultrajooksu esmakordne harrastaja satub võistlusrajale,
mis on temale selgelt üle jõu käiv ja seega ka ülimalt eluohtlik. Vaatamata sellele,
et UTMB ultrajooksule pääsevad üksnes kogenud jooksjad, lõpetavad katsumuse
kõigest pooled 2500 startinuist.
TransGranCanaria võistlus annab
UTMB arvestuses neli punkti. Erinevalt UTMB-st, võib TransGranCanaria ultravõistlusele
end kirja panna iga soovija. Samas ei jää TransGranCanaria võistlus raskuselt
UTMB-le alla, vaid distantse omavahel võrreldes nähtub koguni, et
TransGranCanaria on isegi raskem – nimelt viimase puhul on 130 km peale 8666
tõusumeetrit, samas kui UTMB 169 km jooks hõlmab endas 9600 tõusumeetrit. UTMB
võistluse teeb raskemaks aga keerulised ilmastikuolud ja ronimine peaaegu 3000 m
kõrgusele merepinnast, kus hõre õhk annab juba väga korralikult tunda.
Seega, minu arvates ei anna
TransGranCanaria võistluse koduleht piisavalt adekvaatset teavet selle kohta,
kui raske ja ohtlik see võistlus harrastajale tegelikult olla võib. Siinkohal
jääb mul olla tänulik selle eest, et ma varem seda võistlust enda jaoks ei
avastanud, vaid omasin Alpides 119 km pikkuse katsumuse näol juba varasemat kogemust.
Mis järgmiseks?
Selle katsumusega sai tänavune
võistlushooaeg avapaugu. Kahe ja poole nädala pärast sõidan viimasesse
ettevalmistavasse treeninglaagrisse, pärast mida peaksin olema Inglismaa
ultratriatloniks valmis.
Kuna veebruaris otsustas IUTA, et kahekordse täispika ultratriatloni MM toimub see aasta mitte augustikuus Sloveenias, vaid juuli alguses Ungaris, tuli ka minul oma plaane muuta. Seega viis nädalat pärast Inglismaa ultratriatlonit kavatsen ma olla Ungaris taas stardis.
Väga väärt lugemine. Ultraspordis on teinekord paljuolulisem see teekond ja saadud õppetunnid kui koht v aeg. Lisan ka lugemiseks Anton Krupicka kokkuvõtte selest, mis toimus veidike eespool.
VastaKustutahttp://blog.ultimatedirection.com/transgrancanaria-125k-2015/
Rain, tänud lugemissoovituse eest.
KustutaVõimas ponnistus! Usun siiski, et "maailma raskeima ultraraja" tiitli välja andmine on liiga absoluutne kategooria. Maailmas on liiga palju liiga hulle võistlusi, et ühele keskmise pikkusega mägijooksudest see tiitel välja anda :) Neid nimekirju vahel ikka üritatakse koostada (nt see http://www.redbull.com/en/adventure/stories/1331654129341/worlds-toughest-ultra-runs), kuid ilmselt ei ole kellegi silmaring piisavalt lai, et absoluutset tõde välja selgitada. Eks see on ka äärmiselt subjektiivne - ühe jaoks on rasked kaljused rajad, teise jaoks liiv, kolmanda jaoks külm ja märg. Ja lisaks sõltub ju kõik tempost...
VastaKustutaSul on täiesti õigus Silver. Sellest katsumusest on väga väga palju raskemaid ka olemas. See võistlus oli üks maailma raskemaid just oma rajaprofiili (st tõusu ja langusmeetrite) poolest.
KustutaKui ma oleksin allamäge treeningute ettevalmistuse pealt õigesti toiminud, usun et siis ei oleks see ultra ka mu seniaja raskemaikd katsumuseks kujunenud.
Ja pealambi osas oli sul samuti nii õigus, laskumistel oleks olnud palju paremat valgust:)